بررسی و تحلیل عنوان کتابها و سرودههای مهدی اخوان ثالث
نویسندگان
چکیده مقاله:
عنوان اثر، نامی است که از سوی پدیدآورنده یا ناقد اثر بدان داده میشود. اهمیت عنوان، تنها از آن روی نیست که اثر را شناسنامهدار و از سایر عنوانها متمایز میکند، بلکه میتواند دال بر کیفیّت و اهمیت اثر از نظر بافت و ساخت نیز باشد. عنوان، نخستین نشانهای است که خواننده با آن مواجه میشود و از آنجا که بین عنوان و متن، ارتباط معناداری (بین ساختار و مفهوم) وجود دارد، خواننده از آن میتواند به محتوا و دیگر امکانات رسانهای متن احاطه یابد. بررسی عنوان سرودههای اخوان ثالث، خواه نام کلی اثر و خواه نامگذاری سرودهها، یکی دیگر از ابزارهایی است که میتوان برای فهم و خوانش سرودههای وی بهکاربرد. بدینروی، باتوجهبه عنوان هم میتوان به محتوای سرودهها پیبرد و هم سیر فکری و روحی شاعر را تا اندازهای بررسی کرد. برای این کار از شیوة تحلیل محتوا استفاده شد که یکی از روشتحقیقهای مطرح در حوزة علوم انسانی است. همچنین از آمارگیری بهمنظور تدارک سند برای ایجاد طبقهبندیها بهره گرفته شده است.
منابع مشابه
بررسی انواع آشناییزدایی درآثار مهدی اخوان ثالث
آشناییزدایی یکی از اساسیترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیستهای روس است که هدف آن، بررسی جنبههایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی میشود. تمهیدات ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری میشوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست میدهند. در یک تعریف گسترده آشناییزدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آنها بهره میبرد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمند...
متن کاملمؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملمیراثگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و أمل دُنقُل
مهدی اخوان ثالث کار خود را در آغاز دورهی نوگرایی با سرودن شعر به سبک خراسانی آغاز کرد، اما خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و بهعنوان یکی از وفادارترین یاران وی باقی ماند. أمل دنقل، شاعر ملیگرای مصری، در سال 1940 (1319 ه.ش) در "قنا" به دنیا آمد. او که در عصر رؤیاهای تعصبگرایانهی عربی مصر میزیست، به شاعر اعتراض مشهور است. دلبستگی اخوان به میراث نیاکان خویش چنان است که در جای جای سرودههای او،...
متن کاملشهر بینشان در اندیشه عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث
شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دستنیافتنی که از گذشتههای دور همواره در اندیشه انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخیهای هستی بوده است. این نامرادیها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خویهای تباهکننده بدان راه ندا...
متن کاملبررسی تحلیلی «تشبیهات سیاه» در سرودههای مهدی اخوان ثالث
چکیده کودتای 28 مرداد 1332 یکی از رویدادهای بسیار تأثیرگذار جامعهی ایران است. پیامدهای آن در روشنفکران متعهّد سرخوردگی، نومیدی، پناه بردن به افیون و باده و مواردی از این دست بود که موجب پدید آمدن گونهای شعر به نام شعر سیاه شد و نمود آن را در برخی از جریانهای شعری چون رئالیسم، رمانتیسم سیاه و سمبولیسم اجتماعی میتوان دید. بارزترین چهرهی جریان اخیر، مهدی اخوان ثالث است. پژوهش حاضر به بررسی تح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 1
صفحات 77- 92
تاریخ انتشار 2016-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023